Films Porno
El Flâneur assegut
cursos Fundació Fita

El Flâneur AssegutEl Flâneur Assegut

inici
cerca
cerca
El Flâneur Assegut

Flâneur assegut  |  Els salons a París  |  Bibliografia

Inici  >  Flâneur assegut

BIBLIOGRAFIA. SALONS  i PINTORS. PARIS S. XIX.

J. JUBERT GRUART



BAUDELAIRE, Charles:
Salones y otros escritos sobre arte, A. Machado Libros, Boadilla del Monte, 1997 (424 p.). També: Visor (La balsa de la Medura, 83), Madrid, 1999 (424 p.).
Baudelaire crític d’art. Conté la crítica als Salons de 1845, 1846 i  1859,  a més a més, entre altres escrits, dels textos sobre Delacroix i, fonamental (si el que es vol és entendre i explicar-se Baudelaire més enllà de Les flors del mal), “El pintor de la vida moderna” (pp.347-392) i, dins d’aquest text, El dandi, La mujer y las mujerzuelas, El militar, La modernitat, ...l’home de la multitud,... però també: El arte filosófico. En definitiva: in(prescindible) i de lectura subratllada obligada (amb regla i/o retolador groc, i sempre de forma neta i polida).

GOMBRICH, Ernst H.: Historia del arte, Alianza Ed., Madrid, 1981 (550 p.)
De fet, el cap. 25, 26 i 27 (pp. 449-499), pel que fa a l’època en consideració i a Paris. Quasi un llibre de culte, de consulta obligada i freqüent. Un text clàssic-recent. Per afegir a la llista de: ¿Què vols que et regali?.

OCAMPO, Estela: El impresionismo, Montesinos Ed. Barna., 1981 (133 p.).
Petit manual, segurament introbable, i ben orientatiu per a no-massa-iniciats.

BOZAL, Valeriano: Estudios de arte contemporáneo, I. La balsa de la medusa, Boadilla del Monte, 2006 (389 p.).
Ensenya a mirar, veure, entendre i explicar-se l’obra de Manet i altres. També sobre Apollinaire (i el cubisme).  Iconografia puntual i necessària.

ASHOTON, Dore: Una fábula del arte moderno, Turner, Madrid, 2001 (1980) (257 p.)
Llarg assaig entorn “L’obra mestre desconeguda” (1831) d’Honoré de Balzac i el seu impacte sobre Cèzanne, Picasso, Schoenberg i Rilke. A més a més de plantejar resoldre l’enigma ¿qui fou Frenhofer?

CASAS, Ramon, UTRILLO, Miquel i RUSIÑOL, Santiago: Viatge a París, RBA Libros, Barna., 2007 (234 p.)
Un llibre mal editat (doncs s’ha de descobrir l’autoria i procedència dels textos en la pàgina de crèdits o a la fi del capítol), però que té el mèrit de posar-nos a l’abast el testimoni viscut d’aquests pintors catalans en el París de finals del segle XIX i la seva relació amb els protagonistes del ambients, moviments i inquietuds del moment (articles originalment  publicats a La Vanguardia i a Pèl&Ploma).

TUFFELLI, Nicole i al.: El impresionismo y otros ismos del S. XIX. Larouse Rd., Barna., 2007 (1987), 160 pp.
Conceptes clars, resums puntuals i iconografia abundant.

ROE, Sue: Vida privada de los impresionistas. Turner, Madrid, 2008 (2006), 396 pp.
De lectura amena, plenament referenciat al tema dels “Salons”, però....amb alguns errors (de l’autora) (p.e. a la pàgina 25: a l’any 1859 Géricault no va poder presentar La balsa de la Medusa al Salon d’aquell any, doncs va morir l’any 1824; la pintura es va fer a l’any 1819 (i no el 1859)  i a l’autora li ha fallat l’equip de documentació; altres errors ho són del traductor. Tot i això resulta una excel·lent lectura.

 

"el flâneur assegut" | info@flaneurassegut.org
Cursos Fundació Fita
Hortes, 22  ·  17004 Girona | 972 216 465
Fundació Fita © 2010